محمد الجداوي يكتب: «أبو بلاش كتر منه»

في إحدى المحال التجارية الصغيرة اعتاد «عم مخنوق»، الثلاثاء من كل أسبوع، رفع شعار «أبو بلاش كتر منه» في وجه زبائنه، من باب جذب انتباه المارة، والترويج للسلع والمواد الغذائية الموجودة بالمحل.

وصباح يوم الثلاثاء كان «عم مخنوق» على موعد مع أول زبون وطلب منه 2 كيلو لبن العصفور، معللاً السبب: «أصل مراتي بتتوحم عليه وقالولي أنت الوحيد اللي ممكن ألاقيه عندك يا عم مخنوق»، فردّ عليه قائلاً: «الحقيقة يا ابني أنت فاجأتني بالطلب ده.. المتوفر دلوقت لسان العصفور»، ثم حضر زبون آخر ليسأل عن طريقة عمل العشرة جنيه الجديدة في المنزل، لينفعل عليه عم مخنوق: «أنت عاوز تودينا في داهية يا اسمك إيه.. روح لحالك خلينا ناكل عيش.. بدل ما ناكل عيش وحلاوة».

مرت الساعات ولم يسلم عم مخنوق من طلبات الزبائن المُزعجة، وقبل حلول المساء حلّت عليه ضيفة متخفية الملامح، لتملئ الفرحة وجه عم مخنوق ليستهل هو حديثه معها: «أأمري يا ست الكل كل حاجة في المحل تحت أمرك.. ده احنا نلفها ونجيبها لحد البيت»، لتكشف السيدة ذات البُرقع عن وجهها، ليصدم أنها أم عياله وبتقوله: «جرا إيه يا راجل بعتالك من ساعة على الواتس تشيل ليّ كل عروض التلات علشان رايحة عند أمي».

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى